Хендмейд у бібліотеці: виховання читача-митця, або руко творимо по бібліотечному!

Хендмейд у бібліотеці: виховання читача-митця, або рукотворимо по бібліотечному!

Перехід людства до інформаційного суспільства зумовило зміну пріоритетів розвитку національного шкільництва, основними серед яких є виховання особистості, яка здатна до саморозвитку. Зараз актуальними стають педагогічні технології, що спрямовані на розвиток творчих якостей особистості. 
Не стоїть осторонь даних технологій основний осередок інформаційних знань учнів - шкільна бібліотека.  У пошуках способів залучення читачів шкільні бібліотекарі постійно шукають та застосовують  нові форми роботи з популяризації та рекомендації книги. Деякі з представлених сьогодні на ринку  нових форматів та форм книг бібліотекарі активно використовують у при організації щоденної роботи з читачами різних вікових категорій. [2]
Діти щодня щось вигадують, виконують за бажанням та за вказівкою масу справ. І кожна справа - завдання, то складне, то легке. При вирішенні цих завдань відбувається акт творчості, знаходиться новий шлях або створюється щось нове. Під творчістю розуміється діяльність по створенню нових і оригінальних продуктів, що мають суспільне значення. Нормальні діти володіють різноманітними потенційними здібностями. Найбільш ефективний шлях розвитку індивідуальних здібностей лежить через залучення читачів до продуктивної творчої діяльності з молодшого шкільного віку в процесі навчання. І зіграти, як то кажуть, тут можна на основній особливості дітей – на допитливості.  
Допитливість – здатність дивуватися; відкритість та інтерес до усього нового. Загальні здібності проявляються у швидкості набуття дитиною нових, які відрізняються від загальноприйнятих, до парадоксальних, несподіваних рішень. Саме ці показники є визначальними для формування творчої особистості, яка здатна генерувати нові, оригінальні ідеї, шукати альтернативні шляхи виходу з проблемних ситуацій. Великого значення набуває авторитет бібліотекаря у розвитку особистості дитини, оскільки в цьому віці дитина навчається шляхом механізму наслідування. Тому при організації роботи в бібліотеці врахування цих особливостей розвитку особистості молодшого школяра є необхідною умовою розвитку творчого потенціалу дітей. Досвід багатьох вітчизняних та закордонних педагогів свідчить про вірогідність успішного формування у школярів якостей творчої особистості. Для цього учням варто надавати максимум можливостей для випробовування себе в творчості, причому починати треба з найпростіших завдань. 
У творчій діяльності використовують прийоми, які сприяють розв'язанню складної, нестандартної задачі або проблеми. Наведемо деякі з них.
Запитання. Сутність цього прийому полягає в тому, щоб сформулювати якомога більше запитань, що стосуються певної задачі або проблеми, і спробувати знайти відповіді на них. Сократ перший зазначив, що "запитання є повивальною бабкою, яка допомагає народитися новій думці". 
Відстрочка. Якщо знайти розв'язання задачі не вдається, треба відкласти її і зайнятися чимось іншим. Через деякий час варто повернутися до задачі, і спосіб розв'язання може бути знайдено.
Фіксація. Важливо завжди і за будь-яких умов мати при собі засіб для запису думок.[3] А якщо такий засіб буде оригінальний, нестандартний, декоративний, та ще й зроблений своїми руками? Покажіть дітям не просто читацький щоденник.  Зробіть смешбук, назвіть його «Мої улюблені книги». Окрім стандартних розділів читацького щоденника можна добавити нові: найбільша прочитана книга (розміри), найменша;  найбільша прочитана книга (кількість сторінок, об’єм), найменша; я бачив книгу  (кінофільм по мотивам твору); мій друг (головний герой – приклад для наслідування); найвеселіша книга, найнудніша, страшна, сумна і т.д.; жива книга (паперова), електронна книга; я хочу книгу в подарунок.
    Розвивати творчі здібності дітей можна залучивши їх до створення нової книги, саморобної. Для початку визначитись у типі обдарованості дитини, до чого у читача «лежить душа»: складає вірші, оповідання?; малює, вирізає, ліпить?; можливо, гарно розповідає та вигадує, декламує? Від цього буде залежати подальша робота з майбутньою книгою – паперовий варіант чи електронний (мається на увазі аудіо книга, відео книга тощо).
Види видань, про які йтиметься, не відображені у ДСТУ з бібліо¬течної справи, тож для їх визначення застосовують терміни, в основ¬ному, іноземного походження — частіше за все, це калька з англій¬ської мови. Хоча саме за цими назвами ви без перешкод зможете від¬шукати інформацію в мережі Інтернет.
Умовно нові формати (форми) книг можна розділити на дві гру¬пи: багатотиражні та «самвидав» (або книги ручної роботи, такий собі видавничий хендмейд).[2] 
 Сьогодні найпоширенішою формою самвидаву є зіни (magazine, fanzine – з нім. журнал) та артбуки. Першим артбуком можна вважати створений ще наприкінці XVIII столітті «Капрічос» – серію офортів видатного іспанського художника Франсиско Гойї, що була сатирою на політичні, соціальні та релігійні порядки. Перші зіни з'явилися на Заході в середині минулого століття як маленькі журнали для людей, об'єднаних спільними інтересами або захопленнями. 
Особливістю зінів є невеликий формат, часто ручне виконання. Зіни – не тільки ефективний метод розповсюдження ідей, але й ідеальний творчий майданчик для всіх прихильників. Процес виготовлення зіну подає канал користувача Camila Cabral у відео «Como fazer um Zine ou Fanzine - Dicas de Como colorir».
 За останнє десятиліття видавнича справа переживає чи не більші зміни, ніж в будь-який інший період в історії з часу винаходу Гутенберга. У 1436 р. Йоганн Гутенберг сконструював машину для масового друку книг, і першим, що він надрукував, – була Біблія. Ця одна подія допомогла докорінно змінити світ. Тепер виробництво та розповсюдження інформації доступні широкій публіці. Це відбулося завдяки широким змінам в технології, включаючи Інтернет, електронні книги та смартфони. Добре це чи погано, але сьогодні доступним стало саморозповсюдження. Будь-хто може опублікувати книгу, і це дає змогу відкривати надзвичайно широкі горизонти. Це означає, що ніколи в історії ще не було так легко зробити своє ім’я іменем автора. [4]
До самовидавничої книги можна віднести різні форми – фліпбук, скрапбук, смешбук та інші різновиди: артбук, тревелбук, джанкбук, кукбук тощо.
 Фліпбук можна запропонувати учням молодшої ланки, така книга для перегортання може стати веселою грою. На каналі youtube.com багато відео готових робіт, наприклад: канал Andymation (How to MAKE A FLIPBOOK); канал Simple and Easy Projects (How To Make a Quick & Easy Flipbook Flip book); канал theflippist (The Flippist: A Flipbook Autobiography (for CenturyLink). Процес виготовлення поданий у журналі «Шкільний бібліотекар» №1 від 2015 року (детальніше: Глазунова, Л. В. Нові формати книг та форми їх рекомендації читачам. Ч. 1. Фліпбук. Фанбук / Л. В. Глазунова // Шкільний бібліотекар. – 2015. – № 1. – С. 13-17.) Самий простий варіант – придбати 
 Скрапбу́кінг, скрепбукінг (англ. Scrapbooking, від англ. Scrapbook: scrap — вирізка, book — книга, букв. «книга з вирізок») — вид рукодільного мистецтва, що полягає у виготовленні та оформленні сімейних або особистих фотоальбомів. Можна запропонувати дітям виготовити книгу-альбом, вирізавши малюнки з старих журналів, з роздруківки малюнків з мережі Інтернет. Гарно подано інструкцію по виготовленню скрапбуку на каналі Sasha Spilberg у відео «Скрапбукинг • Как Я Веду Свой Дневник!» та каналі Alagaina Scrap у відео «Tutorial scrapbooking Album maleta».
    Незвичайна та оригінальна форма для книги-альбому подана на каналі Srushti Patil у відео «Photo Reel Album Tutorial by Srushti Patil». Необхідні матеріали: 1 циліндр від використаних паперових рушничків (на відео поданий циліндр від пачки чипсів Pringles), 2 чорні тверді картонні квадрати (18 см x 18 см); папір чорного кольору; вирізані картки червоного кольору 8 см х 6 см (будь-яка кількість карток залежно від довжини смуги); 12 білих малих кіл (радіус 2 см); чорно-білі маркери; компостер; гумова пов'язка (якою вчителі скріплюють пачки зошитів, або бізнесмени пачки грошей ); стрічка; клей, ножиці, олівець, лінійка. Автор рекомендує клеїти картинки на червоні квадрати за допомогою двохстороннього скотчу, папір для фото та картинок використовувати звичайний друкарський, не приклеювати  товсті фотографії, інакше вони можуть бути пошкоджені. А також, наповнити середину циліндра чимось для важкості, наприклад, пластиліном, або глиною (дослівно: You can fill the pringles can with something to make it heavy (like Moulding clay) so that it don't keep moving like it did in the video.)
    Великий простір для творчості відкривається при роботі зі збереження книги, а особливо при виготовленні книжкової закладини. На нашому блозі Ми книголюби! зібрано велику кількість майстер-класів та інструкцій для створення цікавих, оригінальних книжкових закладинок, при виготовленні яких використовуються різні техніки – оригамі, аплікація, в’язання, плетіння гачком, вишивка, бісероплетіння. При створенні закладинок можна враховувати і вікові особливості майстрів, так і рівень обдарованості ваших читачів. І на завершення, обов’язково зробити виставку, щоб юні обдарування могли порадіти за свої успіхи та мали кращу мотивацію для створення нових шедеврів. 
    Стосовно створення електронних книг. Є безкоштовна програма для створення е-книги: Toolwiz FlipBook. Для того щоб завантажити у редактор ваші матеріали, потрібно щоб вони були в особливому форматі (.txt). Це текстовий документ, який створений у редакторі AkelPad, Word Pad, Блокнот. Особливістю цього формату є те, що ви не зможете добавити у текст свої малюнки чи фото. Відповідно книга буде тільки з текстом – вірші, оповідання, списки літератури тощо. Якщо ж ви хочете повноцінну книгу, яскраву, ілюстровану, - безкоштовна програма вам не підійте. Всі програми, які пропонують вам дані послуги, будуть платні, і ціна виміряється у сотнях гривень. Для шкільної бібліотеки це не варіант. Тому зупиняємось на бук трейлерах, відео буках та аудіо книгах. На сьогодні більшість дітей використовує бюджетні смартфони, за допомогою яких можна записати звук, зняти відео, та змонтувати готовий ролик. І читач виступає у новій для себе ролі – режисер-верстальник. А найпростіший варіант - Презентація Microsoft Office PowerPoint, тут вам і звук, і відео, і текст. І можливість зміни у інші формати, друк та трансляція на великий екран. Зауважу, що дану програму школярі вивчають у третьому класі, закріплюють у четвертому. Це потрібно врахувати при плануванні роботи з віковим контингентом. Чим старші діти, тим складнішу задачу можна ставити перед ними. І, звичайно, при розвитку творчих здібностей читачів, бібліотекар має розвивати, насамперед, свої творчі здібності. Щоб навчити дитину якогось ремесла, учитель має любити це ремесло, захоплюватись ним, стати майстром, і передати цю любов дитині. Пам'ятаємо про «механізм наслідування»?  Тож, бібліотекарі, уперед! 

Список використаних джерел:
1.    Глазунова, Л. В. Букслем, буктуб, лонгрид...: популяризуємо книгу і читання у веб-середовищі [Електронний ресурс] : [вебінар в межах 7-го інтернет-марафону, 21–24 черв. 2016 р.] / спікер Л. В. Глазунова ; видав.група «Основа» // YouTube. – Електрон. відеодані (1 файл: 28:16 хв.). – [Харків], 2016. – Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=rJhTu7mzSZI, вільний.
2.    Глазунова, Л. В. Нові формати книг та форми їх рекомендації читачам. Ч. 1. Фліпбук. Фанбук / Л. В. Глазунова // Шкільний бібліотекар. – 2015. – № 1. – С. 13-17.
3.    Попелюшко Роман Павлович канд. психол. наук, доцент Хмельницький національний університет. Психічні особливості розвитку творчих здібностей у дітей молодшого шкільного віку [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.b17.ru/article/35924/ . 
4.    Луцишина Д.В. студент, Національна академія образотворчого мистецтва і архітектури ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ САМОВИДАВНИЧОЇ КНИГИ В УКРАЇНІ ТА СВІТІ 1990-2017 РОКІВ [Електронний ресурс]. –Режим доступу: http://molodyvcheny.in.ua/files/conf/arch/20oct2017/10.pdf

Категорія: Мої статті | Додав: valya (03.05.2019)
Переглядів: 60 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0